MINGGU 2







KEMAHIRAN MEMBACA

Objektif  1 : membaca pelbagai perkataan, frasa, dan ayat secara mekanis dengan sebutan dan intonasi yang betul;

a ) Tajuk Bahan : Rusa yang bongkak
Di sebuah hutan, ada seekor rusa yang bongkak.  Rusa itu selalu pergi ke tepi kolam untuk melihat bayangnya.  Rusa itu berasa bangga melihat tanduknya yang cantik.  
           ”Oh, cantiknya tandukku!” kata rusa itu kepada dirinya.  Namun demikian, rusa itu tidak suka pada kakinya yang kurus. ”Hai, lihatlah betapa kurusnya kakiku.  Aku mahu kakiku cantik juga.  Aku mahu kelihatan cantik dari kepala hingga hujung kaki,” rungutnya.
            Pada suatu hari, ketika sedang melihat-lihat bayangnya di tepi kolam, rusa terdengar seekor anjing menyalak.  Rusa itu sedar yang anjing pemburu sedang menuju ke tempat itu.  Rusa itu berasa takut lalu berlari sekuat hati.
            Sedang rusa itu berlari ke dalam hutan, tiba-tiba tanduknya tersangkut pada dahan-dahan sebatang pokok yang rendah.  Rusa itu meronta-ronta untuk melepaskan tanduknya daripada dahan-dahan itu.  Rusa itu bertambah cemas apabila kedengaran salakan anjing semakin dekat.  Akhirnya, kakinya yang kurus tetapi kuat itu dapat menolongnya melepaskan diri.  Namun, tanduknya patahnya sedikit.
            Anjing pemburu semakin hampir.  Rusa itu dapat melarikan diri kerana ia boleh berlari laju.  Rusa itu kini menyedari kegunaan kakinya yang telah membantu menyelamatkan dirinya daripada bahaya.
            Sejak hari itu, rusa itu tidak lagi memandang kakinya sebagai sesuatu yang buruk atau tidak berguna.  Rusa itu juga tidak bongkak seperti dahulu kerana tanduknya tidak lagi kelihatan begitu cantik.  Sedarlah rusa itu bahawa kecantikan tidak semestinya membawa kebaikan.

Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Teks cerita ini menceritakan tentang sikap sombong seekor rusa yang tidak bersyukur terhadap pemberian Tuhan kepadanya. Dalam teks cerita ini terkesan penggunaan pelbagai frasa, perkataan dan ayat serta dialog. Murid boleh diajar bercerita dengan gaya intonasi yang betul berdasarkan teks cerita.


b ) Tajuk Bahan : Kawan yang tidak jujur
Terdapat seekor rubah bernama Joe. Ia mempunyai sahabat bernama Ronnie. Ronnie ialah seekor keldai. Joe sangat licik. Ronnie pula seekor keldai yang kurang cerdik. Oleh itu, Joe sering mengambil kesempatan terhadap kawannya itu. Ia kerap menggunakan Ronnie bagi mendapatkan makanan. Roni hanya menurut segala kata-kata dan arahan Joe. Pada suatu petang, Joe dan Ronnie berjalan- jalan di dalam hutan. Tiba-tiba mereka terserempak dengan seekor singa.
Kedua-duanya tidak dapat melarikan diri. Joe yang licik mendapat idea untuk melepaskan diri dari singa itu. Ia berpura-pura berani di hadapan kawannya itu. “Kamu tunggu di sini. Biar aku pergi berunding dengan singa itu,”kata Joe. Joe berjalan kea rah singa. “Hai, Encik Singa! Tolong jangan makan saya! Saya akan bawakan keldai itu ke sebuah gua. Tuan boleh menikmati dagingnya yang lazat itu di sana,” kata Joe dengan lemah lembut. “Baiklah, aku akan lepas kan kau! Tapi, kau mesti bertindak cepat!” jawab singa dengan garang. Joe kembali menemui Ronnie. “Singa itu tak mahu makan kita sekarang! Lebih baik kita pergi segera dari sini dan menyorok di dalam gua ketika rubah dan keldai itu masuk ke dalam gua, singa terus menerkam rubah. Kemudian, ia membaham keldai. Kedua-dua sahabat itu menjadi makanan singa.

Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Teks cerita ini menceritakan tentang sikap seekor rubah yang tidak jujur. Dalam teks cerita ini terkesan penggunaan pelbagai frasa, perkataan dan ayat serta dialog. Murid boleh diajar bercerita dengan gaya intonasi yang betul berdasarkan teks cerita.



Objektif  2 : membaca dan memahami perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul;


a ) Tajuk Bahan : Kerbau Balar
Dalam sekumpulan kerbau, ada sepasang kerbau balar. Warna kulitnya merah, tidak hitam seperti kerbau-kerbau yang lain. Oleh kerana kulit yang berbeza warnanya itu, kerbau balar selalu dihalau oleh kerbau lain. Kedua-duanya tidak dibenarkan makan bersama dan tidur sekandang.
 "Rupa kamu tidak sama dengan kami," kata kerbau yang lain itu.
 Kedua-dua kerbau balar itu sangat sedih kerana mereka selalu disisihkan.
 Pada suatu musim ,kerbau hitam dan kerbau balar itu mendengar tuan mereka akan menangkap mereka. Semuanya akan dihantar dan akan dipakaikan gelang merah.
 Pada suatu hari, kedua-dua kerbau merah itu tersesat ke tempat orang menyembelih kerbau. Kerbau balar melihat beberapa kepala dan kaki kerbau bergelimpangan di kawasan itu. Lalu selepas itu tahulah mereka apa yang sebenarnya terjadi.
 Ketika kerbau-kerbau lain di tangkap , kedua-dua ekor kerbau balar itu melarikan diri ke hutan. Kerbau-kerbau yang lain semuanya di sembelih.
Selamatlah kedua-dua kerbau balar itu. Lalu kedua-duanya menjadi kerbau liar yang susah untuk ditangkap lagi.

Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Teks cerita ini menceritakan tentang sepasang kerbau yang berlainan bentuk fizikal dengan kumpulan kerbau yang lain. Dalam teks cerita ini terkesan penggunaan pelbagai frasa, perkataan, diftong serta vokal berganding. Melalui cerita ini, guru boleh merancang aktiviti untuk murid membezakan diftong dan vokal berganding di samping mengajar perkatan-perkataan baharu.




b ) Tajuk Bahan : Bahan rujukan diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung.



Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Bahan ini memaparkan beberapa contoh bahan yang mengandungi beberapa perkataan dua atau suku kata, contoh diftong, digraf, vokal berganding, konsonan bergabung. Melalui bahan ini guru boleh menerangkan perbezaan
elemen-elemen bahasa ini kepada murid dengan cara yang mudah.





Objektif 3 : membaca ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul;


a ) Tajuk Bahan : 



Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Bahan ini memaparkan beberapa contoh bahan yang mengandungi beberapa ayat tunggal yang mudah. Melalui bahan ini guru boleh menerangkan perbezaan ayat tunggal dan ayat majmuk.


Objektif 4
       melakukan aktiviti pramenulis dengan betul
Tajuk 1
Ikut saya. (Melukis bentuk-bentuk bebas di udara)
Kesesuaian
Aktiviti ini dapat membantu pergerakan motor halus murid sekaligus dapat melatih murid menulis huruf di tajuk yang akan datang.
Tajuk 2
Menyusun benda mengikut golongan bagi benda yang sama bentuk, warna atau ukuran.
Kesesuaian
Lembaran kerja ini memerlukan murid-murid untuk mencirikan benda mengikut bentuk, warna atau ukuran.Latihan ini dapat membantu meningkatkan kemahiran pra menulis dan koordinasi mata dan tangan murid.   
Objektif 5
Menulis secara mekanis pelbagai perkataan, frasa, dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata,diftong, vokal berganding, digraf dan konsanan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik
Tajuk bahan
Cerita Anak ikan yang suka menipu
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Bahan cerita ini merupakan cerita tentang Anak Ikan yang suka menipu. Cerita ini mengandungi pelbagai frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata,diftong, vokal berganding, digraf dan konsanan bergabung antaranya yang dikesan adalah vokal bergabung. Contohnya, murid membaca frasa dan ayat dan mengenalpasti digraf dan konsonan bergabung dalam cerita, kemudian menulis perkataan tersebut dengan cantik dan kemas
Contoh-contoh
Suatu,baiklah


Bahan 2
: Menulis secara mekanis pelbagai perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik.



Tajuk Bahan :
Musim Kemarau
                       
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran :
Berdasarkan teks tersebut, murid diminta untuk menggaris dan menyalin semula frasa dan ayat majmuk yang terdapat di dalam teks yang diberi.
Bahan (Teks)
Sekarang musim kemarau. Cuaca sangat panas. Semua kolam air menjadi kering. Ayam dan itik berasa sangat haus. Mereka berjalan ke sana ke mari mencari air. Suatu hari, ayam dan itik terserempak sebiji botol. Di dalamnya ada air. Ayam dan itik berebut-rebut. Masing-masing mahu minum air itu. Tiba-tiba, botol itu terlepas lalu terhempas ke tanah. Botol itu pun pecah. Air di dalamnya tumpah ke tanah. Ayam dan itik sungguh kecewa. Sikap tamak mereka telah menyebabkan mereka rugi.

Contoh
Ayat majmuk   : Ayam dan itik berasa sangat haus.
Objektif 6
       menulis perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul
Tajuk 1
Arnab yang Pemalas
Cerita kanak-kanak tentang dua sahabat. Di sebuah hutan tinggal sepasang sahabat. Mereka ialah seekor arnab dan seekor tupai. Setiap hari mereka menghabiskan masa bersama-sama. Pada suatu hari, tupai berkata kepada arnab, “Mari kita buat sarang. Sekarang dah tiba musim hujan. Apabila hujan, kita ada tempat berteduh.” “Ya, betul kata awak. Tapi biarlah saya berehat dulu,” jawab arnab. Pada petang itu, hujan turun dengan lebatnya. Tupai dan arnab berteduh di bawah pokok. Mereka basah dan kesejukan.”Jika kita ada sarang, tentu kita tak akan basah begini,”kata tupai. “Ya, betul kata awak,” jawab arnab. “Pagi esok kita akan buat sarang,” kata arnab lagi.
 Keesokan pagi, cuaca sungguh baik. Tupai mengajak arnab menbuat sarang. “Lebih baik kita pergi cari kayu untuk membuat sarang,” kata tupai. “Tapi bukan sekarang,” jawab arnab. “Kita masih ada banyak masa lagi. Marilah kita pergi cari makanan. Saya sungguh lapar!” Tupai menggeleng-geleng melihat sikap sahabatnya itu. Pada petang itu, hujan turun lagi. Tupai dan arnab basah kuyup kerana tiada tempat berteduh. “Alangkah baiknya jika kita ada sarang,” kata tupai. “Esok kita mesti buat sarang. Saya tak mahu terus basah seperti ini sewaktu hujan.” Arnab yang pemalasitu tidak menghiraukan rungutan sahabatnya. “Kita tunggu esok sahajalah,” kata arnab.
Kesesuaian
Bahan ini merupakan cerita pendek yang mengandungi diftong, digraf, vokal berganding dan konsonan bergabung yang telah digariskan. Menggunakan bahan ini, murid dikehendaki mengklasifikasikan diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dan menulis di dalam ruangan yang telah disediakan.
Tajuk 2
Aku sebatang pen
 Aku sebatang pen. Nama aku ialah Faber Castle. Saya dilahirkan di sebuah kilang pada tahun 1975. Aku berwarna merah. Badan aku diperbuat daripada plastik. Pada suatu hari, aku dan kawan-kawan aku di bungkus di dalam kotak.
 Kami dibawa ke sebuah kedai menaiki van. Setelah kami tiba di kedai peralatan menulis, kami di pamerkan di sebuah rak kaca. Seorang guru bernama Puan Siti membeli saya dengan harga RM 2.90. Beliau selalu membawa saya ke sekolah. Beliau menggunakan saya untuk menandakan buku latihan pelajar. Beliau juga amat sayang akan saya.
 Setiap hari sebelum balik, beliau mesti memastikan saya berada dalam begnya. Setelah tiga bulan, dakwat saya yang berwarna merah itu kehabisan. Saya tidak dapat menolong tuan saya lagi. Saya berasa sangat sedih. Beliau membeli sebatang pen merah yang baru. Saya gembira kerana dapat kawan baru. Tetapi, tuan saya telah membuat keputusan untuk membuang saya. Walaupun saya berasa sedih, namun berasa gembira kerana dapat berjasa untuk tuan saya selama ini dengan rajin.
Kesesuaian
Guru mengkehendaki murid untuk mencari perkataan yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul


Objektif 7    :

Tertipu Berulang Kali

Di suatu hari, seorang lelaki sedang dalam perjalanan pulang ke kampung halaman. Dia berjalan dengan menarik seekor keldai di belakangnya. Seorang pencuri melihat hal ini. Dia mengendap-endap dan memutuskan tali pengikatnya dan mengambil keldai tersebut. Setelah beberapa lama, sang empunya keldai pun menyedari bahawa keldainya telah hilang. Dia berlari ke sana sini mencari keldainya dengan panik.

Sampailah dia pada sebuah perigi. Di tepi perigi, dia nampak seorang lelaki tetapi dia tidak tahu bahawa lelaki itulah yang telah mencuri keldai miliknya. Dia bertanya kepada lelaki itu adakah dia melihat seekor keldai di sekitar tempat itu.

Pencuri itu tidak menjawab, malah dia menangis dan bersimpuh di tepi perigi.

"Mengapa kau menangis?" tanya pemilik keldai kehairanan.

"Dompetku jatuh ke dalam perigi ketika aku menimba air. Jika kau dapat membantuku mengambilnya, aku akan berikan kau seperlima dari wang yang ada dalam dompet itu. Kau akan mendapatkan seperlima dari seratus dinar emas di tanganmu!"

Pemilik keldai pun berfikir, "Wah! Wang itu cukup untuk membeli lebih dari sepuluh keldai! Bila satu pintu tertutup, sepuluh pintu lain akan terbuka."

Dia segera membuka pakaiannya dan turun ke dasar perigi. Sudah pastinya di dalam perigi itu tidak terdapat apa-apa. Dan si pencuri pun melarikan pakaian orang itu.


Kesesuaian bahan dengan kemahiran            : Teks tersebut mengandungi tanda baca seperti tanda seru, tanda tanya, noktah dan sebagainya. Pelajar perlu dibimbing dengan membaca mengikut sebutan dan intonasi yang betul.

Objektif 8
berbicara untuk menyampaikan maklumat tantang sesuatu perkara dengan tepat dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila
Tajuk 1
Kesesuaian
Video ini memaparkan kisah sebuah keluarga yang mengamalkan cara hidup sihat dan berjimat cermat iaitu dengan berkebun. Menggunakan bahan ini, murid-murid dikehendaki menyampaikan maklumat yang mereka perolehi daripada video yang telah mereka tonton menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila. Misalnya mengangkat tangan atau meminta kebenaran daripada guru sebelum menjawab atau menyampaikan maklumat yang mereka perolehi.
Tajuk 2
Kesesuaian
Manakala video ini pula merupakan sebuah animasi yang menunjukkan suasana di sebuah pasar raya. Selain itu, video ini juga menegaskan kepentingan membeli barangan buatan Malaysia. guru boleh menggunakan bahan ini untuk bersoal jawab dengan murid dan meminta murid menyampaikan maklumat yang mereka perolehi daripada video tersebut menggunkan perkataan yang tepat dan sesuai.




OBJEKTIF 9
KAWAN YANG TIDAK JUJUR

 Terdapat seekor rubah bernama Joe. Ia mempunyai sahabat bernama Ronnie. Ronnie ialah seekor keldai. Joe sangat licik. Ronnie pula seekor keldai yang kurang cerdik. Oleh itu, Joe sering mengambil kesempatan terhadap kawannya itu. Ia kerap menggunakan Ronnie bagi mendapatkan makanan. Roni hanya menurut segala kata-kata dan arahan Joe. Pada suatu petang, Joe dan Ronnie berjalan- jalan di dalam hutan. Tiba-tiba mereka terserempak dengan seekor singa.
Kedua-duanya tidak dapat melarikan diri. Joe yang licik mendapat idea untuk melepaskan diri dari singa itu. Ia berpura-pura berani di hadapan kawannya itu. “Kamu tunggu di sini. Biar aku pergi berunding dengan singa itu,”kata Joe. Joe berjalan ke arah singa. “Hai, Encik Singa! Tolong jangan makan saya! Saya akan bawakan keldai itu ke sebuah gua. Tuan boleh menikmati dagingnya yang lazat itu di sana,” kata Joe dengan lemah lembut. “Baiklah, aku akan lepas kan kau! Tapi, kau mesti bertindak cepat!” jawab singa dengan garang. Joe kembali menemui Ronnie. “Singa itu tak mahu makan kita sekarang! Lebih baik kita pergi segera dari sini dan menyorok di dalam gua ketika rubah dan keldai itu masuk ke dalam gua, singa terus menerkam rubah. Kemudian, ia membaham keldai. Kedua-dua sahabat itu menjadi makanan singa.
  Kesesuaian bahan  : Petikan mempunyai kosa kata dan sesuai sebagai bahan 
bacaan sebagai menambah ilmu pengetahuan.





                                Bahan 2
Tajuk Bahan :
Menolong Ibu
                       
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran :
Gambar rajah akan ditunjukkan kepada murid. Kemudian guru membaca ayat tunggal yang berkaitan gambar rajah. Murid menulis semula apa yang guru sebutkan.
Bahan :



No comments:

Post a Comment